Svaki poduzetnik koji drži do svog poslovanja morao bi imati kvalitetno napisan Poslovni plan, a naročito oni koji tek započinju svoje vlastito poslovanje. Često se kreće s uvjerenjem da će se proizvodi ili usluge kupovati ali se vrlo rijetko preciznije procijene mogući prihodi, a troškovi još rjeđe što je naravno velika greška. Naime, puno je bezbolnije krenuti u posao na osnovi realnog Poslovnog plana nego na osnovi vjere i iluzija.
Većina novih poduzetnika nakon što dobije kredit i započne posao, Poslovni plan stavi u ladicu i više ga ne pogleda što je također pogrešno. Naime, bit Poslovnog plana je da ga nakon prve godine izvadimo, pogledamo, usporedimo sa svojim poslovanjem i uočimo gdje smo podbacili (ili prebacili), što se ostvarilo a što nije, gdje se pogriješilo a što je bilo dobro i što eventualno treba promijeniti.
Banke traže Poslovni plan ili Investicijsku studiju da bi donijele odluku isplati li se odobriti kredit ili ne. Ministarstva, agencije i ostala provedbena tijela pomoću ovih dokumenata, koji su u pravilu sastavni dio prijave projekta na svaki natječaj, valoriziraju projekt i odlučuju o odobravanju bespovratnih sredstava i potpora iz EU fondova. Izuzev vanjskih izvora financiranja, i sam poduzetnik kroz takve elaborate dobiva jasnu i kompletnu sliku svog poslovnog pothvata ili ideje, te smjera i cilja do kojeg namjerava dovesti svoje poslovanje. Poslovni plan osim za banke, fondove i vlastite potrebe služi i dobavljačima, kupcima, predstavnicima lokalne vlasti, poslovnim partnerima te ostalim interesnim stranama na projektu, a često i kao preduvjet za početak poslovne suradnje.
Ne postoje dvije jednake poduzetničke ideje kao niti dva jednaka obrasca prema kojima se može pristupiti njihovoj realizaciji. Na rok izrade nekog projekt utječu njegova vrijednost, kompleksnost, ciljevi, model zatvaranja financijske konstrukcije i niz drugih faktora. Najčešći rok izrade i isporuke projekta je između 5 i 15 radnih dana od dostave svih potrebnih inputa (zatražene dokumentacije i informacija). Kod pripreme većih projekata i rokovi su nešto duži pa ovisno o kompleksnosti projekta mogu biti i do 20 ili 25 radnih dana. Naravno, puno je bitnije da se projekt pripremi kvalitetno nego da bude brzo gotov.
Odrednice koje utječu na rok izrade projekta, utječu i na definiciju konačne cijene njegove izrade. Na naše usluge i proizvode redovito nudimo dodatne popuste a modeli plaćanja ovise o dogovoru s klijentom kojem maksimalno nastojimo izaći u susret. Ako govorimo o vrijednosti, primjerice jedan kvalitetan i realan Poslovni plan može isto tako pomoći da se ne uđe u posao koji može propasti. U tom slučaju, novac koji se potroši na izradu Poslovnog plana biti će samo kap u moru i sačuvati će investitora od velikih troškova i problema koji mogu nastati zbog propasti posla. S druge strane, smisao poslovnog planiranja je upravo u tome da se na vrijeme ukaže na slabe točke i uska grla ideje ili poduzetničkog pothvata, s ciljem pravovremenog otklanjanja potencijalnih problema i/ili ublažavanja rizika, odnosno pristupanja adekvatnijim i boljim rješenjima (dizajn i modifikacija projekta).
Nakon uvodnog sastanka u našem uredu (ulaznih konzultacija) ili razgovora koji se može održati i na daljinu (telefonom/e-mailom/video pozivom), zajedničke definicije ciljeva projekta te prikupljanja osnovnih informacija potrebnih za izradu projekta, pristupa se njegovoj realizaciji. Širina usluge i razina naše uključenosti u projekat ovisi o potrebama i željama klijenata te međusobnom dogovoru. Kod izrade investicijskih elaborata najčešće se dogovara sistem ključ-u-ruke koji se sastoji od zajedničke razrade ideje i financijske konstrukcije, preko stručne izrade elaborata – Poslovnog plana, Investicijske studije što uključuje i popunjavanje pratećih obrazaca te kompletiranje natječajne dokumentacije te predaju gotovog projekta na natječaj, do direktne komunikacije sa analitičarima vanjskih izvora financiranja i dovođenja predmeta do cilja odnosno odobrenja poduzetničkog kredita i/ili potpore. Kod izrade projekata za EU natječaje i bespovratna sredstva uslugu je moguće proširiti i na provedbu projekta, što uključuje postupke nabave i izvještavanja provedbenih tijela o ostvarenim aktivnostima i postignutim ciljevima projekta.
Razvoj poslovne ideje, bez obzira da li se radi o pokretanju novog poslovnog pothvata (poduzeća u nastajanju) ili unaprjeđenju postojećeg poslovanja (aktivna poduzeća), u većini slučajeva podrazumijeva ulaganje u imovinu. Pojednostavljeno, u procesu razvoja organizacije sve investicijske odluke se mogu razvrstati na ulaganja u osnovna ili obrtna sredstva, odnosno u dugotrajnu i kratkotrajnu imovinu organizacije. Kako bi investicijski elaborat (Poslovni plan) bio što konkretniji a ocjena profitabilnosti projekta što realnija, potrebno je prikupiti informacije o realnim troškovima ulaganja, prije svega o ulaganju u osnovna sredstva. Prema tome, sukladno strukturi ulaganja, potrebno je u prvoj fazi prikupiti dokaze o visini ulaganja na temelju zatraženih ponuda, predračuna, troškovnika, (pred)ugovora, pisama namjere i ostalih pisanih dokaza koji upućuju na cijenu svakog projektnog elementa. U praksi to znači da ako kupujemo poslovni prostor, sa vlasnikom moramo napraviti (pred)ugovor o kupoprodaji; ako kupujemo neki stroj, opremu i/ili uređaje, moramo imati predračun od potencijalnog dobavljača za svaki taj element nabave; ako gradimo/adaptiramo poslovni prostor trebamo imati ponudu/troškovnik od potencijalnog izvođača radova (kod izgradnje se podrazumijeva glavni projekt i njegova potvrda odnosno pravomoćna građevinska dozvola), ako unajmljujemo poslovni prostor trebamo napraviti (pred)ugovor o najmu poslovnog prostora itd.. Ono što je bitno znati je da se svaka poslovna ideja odnosno investicija mora izvesti 100%, odnosno da se po provedbi ulaganja taj poslovni pothvat može staviti u funkciju. Obrtna sredstva služe jačanju likvidnosti u prvim mjesecima nakon ulaganja a njima se mogu zatvarati troškovi plaća, režija, najmova, zaliha sirovina/materijala, sitnog inventara i ostali tekući troškovi (koji uvjetno rečeno nastaju na mjesečnoj razini). U sklopu Poslovnog plana radi se plan ulaganja u osnovna sredstva i plan potrošnje obrtnih sredstava. Prema tome, prvi korak je prikupljanje dokaza o ulaganju u projekt. Osim dokumentacije koja služi definiciji strukture i vrijednosti ulaganja, klijenti nam ovisno o poduzetničkom statusu i obliku poduzeća dostavljaju i statusno-financijsku (GFI, KPI i sl.) i ostalu natječajnu dokumentaciju (životopis, kopiju osobne iskaznice itd.).
Mnogi poduzetnici imaju osjećaj da ih uvjetovano traženje Poslovnog plana na neki način poslovno razotkriva jer Poslovni plan sadrži informacije koje se mogu ubrojiti i u segment poslovne tajne. Ipak, glavni smisao traženja Poslovnih planova nije krađa poslovne ideje, već isključivo procjena budućih tokova novca iz kojih će se financirati poslovi. U svakom slučaju, mi jamčimo potpunu diskreciju, tajnost i zaštitu dostavljenih podataka odnosno povjerljivih informacija. I što je najbitnije, ne odustajemo dok vaša poduzetnička ideja ne bude uspješno realizirana.