Pavle Knežević

Pavle Knežević

ULAZAK U SUSTAV PDV ILI NE?

Iduća bitna odluka koju ćemo kao „novi“ poduzetnici morati donijeti je da li odmah ući u sustav poreza na dodanu vrijednost (PDV) ili pričekati da se to dogodi po sili zakona. Što to u praksi zapravo znači? To znači da poduzeće (odnosno njegov osnivač, vlasnik i/ili osoba ovlaštena za njegovo zastupanje) na samom početku svog poslovanja može odabrati da li će ući u sustav PDV-a ili će ostati izvan njega dok god za to ima zakonske mogućnosti. Naime, poduzeća mogu ostati izvan sustava PDV-a dok god ne postignu promet (prihod/primitak) od 300.000,00 kn; u tom trenutku trenutno i po sili zakona stupaju u sustav (nekada je to bilo sa idućom fiskalnom godinom). E sada, što ulazak u sustav PDV-a zapravo znači za poslovanje? Kada smo u sustavu PDV-a na prodajne cijene naših proizvoda/usluga moramo obračunati i iznos PDV-a (za većinu toga iznosi 25%). Ukoliko su naši kupci fizičke osobe i/ili pravne osobe izvan sustava PDV-a, naša usluga i/ili proizvod sa obračunatim PDV-om biti će im skuplji od usluga i/ili proizvoda koje nabavljaju od poduzeća koja (još) nisu u tom sustavu. Ukoliko je naš kupac pravna osoba koja je u sustavu PDV-a na neki joj je način svejedno da li smo mi kao prodavatelj usluge/proizvoda u sustavu ili nismo jer će plaćeni porez na dodanu vrijednost ionako „odbiti“ kroz pretporez. Sada dolazimo do novog termina a koje je zapravo njegovo značenje? Ono što je bitno za shvatiti je to da je porez na dodanu vrijednost zapravo „pretočni“ porez, kojeg uvijek plaća krajnji kupac. Dakle, PDV kojeg mi kao prodavatelj proizvoda i/ili usluge zaračunamo našem kupcu nije naš nego prihod države. Obračun PDV-a može se raditi na mjesečnoj ili tromjesečnoj bazi a u praksi to znači da se zbraja PDV kojeg smo mi zaračunali (knjižili kroz razdoblje) na izlaznim računima našim kupcima (bez obzira da li su oni fizičke ili pravne osobe). S druge strane, zbraja se plaćeni PDV po ulaznim računima a razlika između zaračunatog i plaćenog PDV-a je prihod države (ako smo ga platili više nego što smo ga zaračunali, od države možemo zatražiti povrat ili ga „prebiti“ kroz iduće obračunsko razdoblje).

Kao što smo naveli i ranije, na većinu usluga i proizvoda obračunava se PDV u visini od 25% (još uvijek). Ukoliko prilikom osnivanja poduzeća i pokretanja nekog poslovnog pothvata ulazimo u investiciju kod koje ima dosta PDV-a za platiti (primjerice nabavljamo određenu opremu i uređaje u vrijednosti od 250.000,00 kuna sa PDV-om; gdje je 200.000,00 kuna osnovica a 50.000,00 kuna iznos PDV-a), vrlo vjerojatno ćemo imati dobar razlog za ulazak u sustav odmah na početku. Naime, jedino tako ćemo moći od države tražiti povrat (pre)plaćenog PDV-a odnosno „prebiti“ plaćeni višak kroz pretporez. U slučaju da ne uđemo u sustav PDV-a, tih 50.000,00 kuna biti će nam trošak kojeg nećemo moći povratiti i naša će investicija zapravo biti 25% veća. Ukoliko se investicija odnosi na, primjerice, građevinske radove ili unos opreme/uređaja iz neke od EU zemalja sa kojima RH ima sporazum izravnom prebijanju PDV-a, PDV-a neće niti biti pa u takvom slučaju treba dobro odvagati da li ući u sustav ili ne. Kao što smo rekli u posljednjem broju, ostanak izvan sustava PDV-a moguć je samo do prihoda u visini od 300.000,00 kuna a kada postignemo takav prihod ulazak u sustav događa se po sili zakona. Ipak, ostanak izvan sustava na samom početku poslovanja svakako ima svoje prednosti za novog poduzetnika. To se prije svega očituje kroz konkurentnije cijene njegovih usluga i/ili proizvod, za one krajnje kupce koji nisu u mogućnosti „prebiti“ plaćeni iznos PDV-a kroz pretporez ili od države tražiti njegov povrat. Uglavnom su to fizičke osobe i tvrtke izvan sustava PDV-a, a u praksi to znači da će za takve osobe cijena naše usluge i/ili proizvoda biti 20% povoljnija nego cijena našeg konkurenta koji je u sustavu PDV-a. Ako je cijena nekog našeg proizvoda 400,00 kuna za krajnjeg kupca fizičku osobu ili poduzeće izvan sustava PDV-a ona je konačna, dok će naš konkurent unutar sustava na tu cijenu morati staviti još 100,00 kuna PDV-a i kupcu naplatiti 500,00 kuna. Dakle, na samom početku poslovanja kada smo u fazi osvajanja tržišta i novih kupaca/klijenata niže cijene mogu biti prednost. Onoga trenutka kada odlučimo ući u sustav PDV-a ili se to dogodi po slili zakona, na naše ćemo osnovne cijene morati dodati i iznos PDV-a. Prema tome, možemo zaključiti da odluku o ulasku u sustav PDV-a ili ostanak izvan istoga do trenutka kada to moramo učiniti prema trenutno važećem zakonu, moramo donijeti sa stajališta nekoliko bitnih pitanja. Dakle, bitno je da li na početku ulazimo u neku investiciju te koja je njezina vrijednost, vrsta i porijeklo. Nadalje, bitno je znati koju visinu prihoda možemo očekivati u prvoj godini jer ako mjesečno očekujemo prihod od 100.000,00 kn u sustav ćemo ući već nakon tri mjeseca. Isto tako, vrlo je bitna činjenica tko su naši krajnji kupci. Ako su to fizičke osobe ili neke „manje“/“mlađe“ tvrtke koje su uglavnom izvan sustava PDV-a i nama je interes što dulje ostati izvan istog jer ćemo tako biti konkurentniji. Prema tome, odluku o tome da li ući u sustav PDV-a na samom početku poslovanja ili ne, moći ćemo kvalitetno donijeti tek kada obradimo i damo odgovore na ta pitanja.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Prijavite se na besplatni newsletter!

obavijesti o natječajima i programima za poduzetnike